Обзор книжных новинок недели

Дороги, которые мы выбираем

Книжный навигатор
Сергей Песецкий. Вавилонская башня. Минск, Регистр, 2015.

Амаль сто гадоў таму ў мiнскiм гатэлi «Еўропа» неаднойчы спыняўся важны пан, па выглядзе — паспяховы нэпман. Можна было яго пабачыць i каля Чырвонага касцёла, дзе ён прызначаў спатканнi з самымi нечаканымi персонамi. На шчасце пана, мала хто ведаў, хто ён такi. Бо гэта быў Сяргей Пясецкi, ракаўскi кантрабандыст i агент польскай дэфензiвы, авантурыст i адчайна смелы чалавек са сваiм кодэксам гонару... Недарэмна, калi ён быў у антыфашысцкiм падполлi, адмовiўся выканаць смяротны прысуд вядомаму польскаму пiсьменнiку, палiчыўшы памылкай. I гэта яшчэ не сюжэт кнiгi, а бiяграфiя аўтара, якая i стала пасля асноўным матэрыялам для яго твораў. Пясецкi пачаў пiсаць у польскай турме, дзе апынуўся за ўзброены напад, вывучыў для гэтага польскую мову... У зборнiк «Вавiлонская вежа» ўвайшлi творы, напiсаныя ў апошнiя гады жыцця, калi аўтар, жабрак–эмiгрант, цяжка хварэў. Тут гiсторыi з антыфашысцкага падполля, трагiчныя перыпетыi часоў падзелу Беларусi на Заходнюю i Савецкую, проста цiкавыя псiхалагiчныя замалёўкi, часам жорсткiя, часам з сумным гумарам, у асноўным з жыцця эмiгрантаў. Пясецкi — майстар сюжэту. Яго аповеды чытэльныя i дынамiчныя, а ў цэнтры iх звычайна альтэр эга аўтара — харызматычны, моцны чалавек, якi выбiрае незалежнасць, а не багацце. Не абышлося i без сацыяльнай сатыры. I, як завяршае Пясецкi аповед пра Лома, падпольшчыка, якi карае фашысцкага афiцэра, падстаўляючы сябе пад кулi, «Так исчез Лом, который не поместился в жизнь... как не помещается большой неотшлифованный алмаз в дешевом дутом браслете».

Роберт Персинг. Дзэн и искусство ухода за мотоциклом. Москва, АСТ, 2015.

Философы прошлого любили придавать своим трактатам форму исповеди либо дневника. Вспомнить хотя бы «Уолден, или Жизнь в лесу» Генри Торо, обосновывавшего дауншифтинг в XVIII веке и трогательно описывающего, как аристократ–горожанин обживался на природе. Современные философы также стремятся высказываться литературно. Книга Роберта Персинга — это роман–путешествие. Причем на мотоцикле через современную Америку. Герой, бывший битник, вместе с маленьким сыном Крисом и друзьями отправляется в Монтану, в отпуск. Дороги выбирают поглуше, поживописнее. Есть здесь дух вольнодумия и маргинальности, как у Керуака... Но все же автор — ученый зануда, и езда у него сопровождается рассуждениями о древнегреческих философах, о категории качества, о конфликте между человеческими ценностями и техническими нуждами. Кстати, книга Торо у него с собой. Эффект динамического чтения достигается чередованием эпизодов из путевого дневника — вскарабкались на гору, понаблюдали закат, попали под дождь, покурили у костра — и фрагментами лекции о Федре и Сократе. А в результате у читателя — согревающее эго чувство, что он читает очень умную книгу. Ну просто очень умную, не для всех, а все вроде понятно. Неудивительно, что роман вышел общим тиражом 4 миллиона экземпляров. Правда, перед этим его отклонили в 121 издательстве, что занесено в Книгу рекордов Гиннесса. По прочтении так и хочется куда–нибудь уехать, чтобы в одиночестве, вдали от суеты порассуждать... ну хоть о древнегреческой философии. Ведь в конце концов «Единственный мотоцикл, который стоит чинить, — это вы сами».

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 120 (24750). Пятница, 26 июня 2015
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter