В Минске впервые с 1978 года открылась крупная выставка Петра Сергиевича - белорусского художника из Вильнюса

Автограф с постскриптумом

В Минске впервые с 1978 года открылась крупная выставка белорусского художника из Вильнюса
Они не были знакомы, хотя жили в одном городе. Но в разные времена. Литовский художник Микалоюс Константинас Чюрлёнис и белорус Петр Сергиевич связаны своей биографией и творчеством с Вильнюсом. Однако впервые «встретились» в Минске — в эти дни их имена здесь на слуху. В музее Янки Купалы проходит выставка работ Сергиевича — из коллекции Художественного музея Литвы. Это первая крупная экспозиция произведений мастера в Минске после долгого перерыва — с 1978 года! А 30 сентября на углу минских улицы Чюрлёниса и проспекта Дзержинского появился памятный знак в честь всемирно известного живописца из соседней страны.


На выставке в музее Янки Купалы

Петр Сергиевич родился в 1900 году в деревне Ставрово нынешнего Браславского района. В Вильно попал не случайно — здесь жил его брат. Тут Петр поступил сначала в художественную студию Адомаса Варнаса, а затем на отделение изящных искусств Университета Стефана Батория, где учился в 1919 — 1922, 1926 — 1928  годы. А преподавал начинающему белорусскому живописцу мэтр Фердинанд Рущиц, тоже наш земляк, затем Людомир.

От Вильно Сергиевич с тех пор не отрывался. Влился в этот город с головой, стал активным участником его культурной жизни и белорусского национального движения. Оформлял книги, журналы «Калосьсе» и «Нёман».

Расписывал костелы Западной Белоруссии. Но сохранились работы кисти художника лишь в Солах и Жодишках. Их можно опознать по криптониму P.S.


Земли, где работал художник, входили до 1939 года в состав Польши. Поэтому можно сказать, что Сергиевич в своей жизни проявил себя в искусстве трех стран — Беларуси, Литвы и Польши. К слову, он в 1924 — 1925 годах учился в Краковской академии художеств.

И еще одна ремарка к биографии: Сергиевич был одним из последних сотрудников Виленского белорусского музея, до самого его расформирования в 1944 году.

В отличие от большинства знаменитых виленских белорусов, творивших в 1920 — 1930–е годы, Петр Александрович не был репрессирован, не эмигрировал. Жил на ул. Антакальнё, 30 до самой смерти в 1984 году, а в гостях у него бывали писатель Владимир Короткевич, ученые Геннадий Киселев, Адам Мальдис, Арсень Лис, искусствовед Борис Крепак, соседями являлись белорусский журналист Ян Шутович и его супруга поэтесса Она Мицюте. Всех я не перечислил. Этот дом был одним из неформальных центров притяжения белорусов в советские годы.


П.Сергиевич.
Портрет Франтишка Богушевича

Землячка художника, жительница деревни Ставрово Регина Виршута в августе 2014 года вспоминала: «Мы да яго ездзiлi. У Вiльню. Я помню гэты дом. На Антокалi. Жонка была, Стася. Яна чыста па–польску размаўляла. А ён чыста па–беларуску. Кватэра — там карцiны ў рамачках. Адна да адной складзеныя. I вось ён дастае карцiну i расказвае — гэта жанчыны бруснiцы ў лесе зьбiралi. Iншую дастаў — гэта Федзя–партызан». Федя — брат Петра.

Наследие Сергиевича — более полутысячи работ. Среди них портреты певца Михала Забейды–Сумицкого, поэтов Франтишка Богушевича, Максима Танка, картины, посвященные Скорине, Калиновскому, полоцкому князю Всеславу, белорусской учительнице, нарочанскому рыбаку, народным обрядам.

Крупнейшая коллекция работ Петра Сергиевича находится в Вильнюсе — в Художественном музее Литвы. Это и понятно. В 1960–е наш земляк даже удостоился звания заслуженного деятеля искусств Литовской ССР.


Петр Сергиевич в своей вильнюсской квартире-мастерской на ул. Антакальнё, 30

В Минске первые произведения Сергиевича появились в литературном музее Янки Купалы — сейчас их здесь 13. Об этом позаботилась вдова песняра и первый директор собрания Владислава Францевна Луцевич: еще в 1944 году заказала соотечественнику полотна. Не случайно именно здесь сейчас проходит выставка мастера — «Сын родного края».

Похоронен Сергиевич в Вильнюсе — на Антакальнском кладбище (ул. Карю Капу, 11), где покоятся многие известные деятели искусств, руководители Литвы.


Прямая речь

Борис Крепак, искусствовед:

— На пачатку 1970–х па запрашэннi Саюза мастакоў Лiтвы я прыехаў у Вiльнюс з выстаўкай жывапiсу i графiкi беларускiх мастакоў, якая размясцiлася ў Палацы мастацкiх выставак па вулiцы Музеяўс, 2 (ныне ул. Вокечю, 2. — В.К.). I вось у адзiн цудоўны вечар пасля лекцыi да мяне падышоў пажылы сiвы чалавек i прадставiўся: «Я — беларускi мастак Пётра (менавiта так: Пётра!) Сергiевiч. Хачу з вамi пазнаёмiцца блiжэй...» Потым дадаў: «Пётра Аляксандравiч...» На што я, пацiскаючы руку мастаку, адказаў: «Я вас завочна ведаю. Бачыў некаторыя вашы творы ў Мiнску: палотны — i ў музеi Янкi Купалы, i ў мастацкiм музеi, — таксама чытаў пра вас невялiчкую манаграфiю Арсеня Лiса, якая была выдадзена пару гадоў таму...» «Так, так, — усмiхнуўся ён. — Шчыры i таленавiты чалавек Арсень Сяргеевiч. Я ведаю яго добра. Увогуле кажучы, на маёй радзiме ў мяне шмат сяброў, у тым лiку Максiм Танк, Мiхась Лынькоў, Рыгор Шырма, Мiхась Сеўрук... Пабачыце iх — перадайце мой гарачы паклон... Калi вы маеце час, запрашаю вас у маю майстэрню на кубачак кавы, тут непадалёк...»

У прасторнай утульнай майстэрнi Сергiевiча на другiм паверсе дома № 30 у прадмесцi Антокаль я прабыў каля дзвюх гадзiн. Мастак паказаў шмат карцiн, пейзажаў, партрэтаў. Былi i зусiм «свежыя» палотны. Памятаю: партрэт Дамiнiка Ануфрыевiча Луцэвiча — бацькi Янкi Купалы, пейзаж «Вячэрняя балада», эскiз карцiны на тэму верша Купалы «А зязюля кукавала...». Там жа ўбачыў i карцiну пачатку 1930–х гадоў «Эмiгранты», якая мне вельмi спадабалася сваёй свежасцю, нязвычнай пластыкай i арыгiнальнай кампазiцыяй. Дарэчы, праз некалькi гадоў гэтую работу (а можа, яе паўтор?) пад назвай «Шляхам жыцця» мастак падарыў нашаму Дзяржаўнаму лiтаратурнаму музею Янкi Купалы.

Увогуле, з гэтым цудоўным музеем звязаны многiя старонкi жыцця творцы, бо пачынаючы з 1940–х гадоў i практычна да канца 70–х ён не толькi выконваў для яго заказы на купалаўскую тэматыку, у тым лiку i па просьбе першага дырэктара музея — удавы паэта Уладзiславы Францаўны Луцэвiч, але i асабiста падарыў установе некалькi работ. Сёння ў музейнай калекцыi — такiя творы Сергiевiча, як «Званар», «Гусляр», «А хто там iдзе?», «Беларусы», «Янка Купала i Уладзiслава Луцэвiч», «Партрэт Францiшка Багушэвiча», «А ты, сiрацiна, жывi...», «Янка Купала за чытаннем сваiх твораў у карчме», два жывапiсныя эцюды да паэмы Купалы «Яна i Я», вельмi цiкавы партрэт будучай жонкi паэта (тады яшчэ Уладзiславы Станкевiч) ў нацыянальным беларускiм адзеннi, што мастак у пачатку 1950–х напiсаў па фотаздымку 1908 года (якраз у тым годзе Уладзiслава i Янка пазнаёмiлiся ў рэдакцыi «Нашай нiвы»). Партрэт гэты Сергiевiч асабiста падарыў Уладзiславе Францаўне, якая незадоўга да смерцi перадала яго музею, дзе ён знаходзiцца i па сёння.

Дамовiлiся i надалей сустракацца, бо ў гэтым сэнсе не было нiякiх праблем: Мiнск ад Вiльнюса — рукой падаць. Але, як сёння мне нi дзiўна, не атрымалася, хаця магчымасцей для сустрэч было мора, у тым лiку i ў самiм Мiнску, дзе Сергiевiч неаднойчы бываў. Думалася: яшчэ будзе час! Праз дзесяцiгоддзе з лiшкам пасля гэтай, на жаль, адзiнай сустрэчы Пётра Аляксандравiч пайшоў з жыцця, не дажыўшы паўгода да свайго 85–годдзя.
vk@sb.by

Советская Белоруссия № 190 (24820). Суббота, 3 октября 2015
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter